صفحه مورد نظر پیدا نشد
حدیث

 

جدول پخش برنامه ها

کانال رسمی کوی محبت در تلگرام

/اعلام محبت به امام علیه السلام /

امامت در حج (قسمت سوم)

۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۷/۳۰کد خبر: 155
سفر به بیت الله الحرام باعث پاکی زائر ازهمه آلودگی ها ومعطر شدن به عطر الهی می شود به طوری که انسان هایی که در اثر گناه ؛به مردگانی شبیه شده اند ؛این برنامه معنوی آنچنان حیات وقیامی در آنها ایجاد می کند که آمادگی استفاده از فرصت های معنوی بالاتری را می یابند وآن ارتباط با امام معصوم جهت خوشه چینی از آن گلستان عصمت می باشد.

به گزارش کوی محبت، امام باقر علیه السلام در حالی که به طواف کنندگان دور کعبه می نگریستند فرمودند :

"هَکَذَا کَانُوا یَطُوفُونَ فِی الْجَاهِلِیَّةِإِنَّمَا أُمِرُوا أَنْ یَطُوفُوا بِهَا ثُمَ‏ یَنْفِرُوا إِلَیْنَا فَیُعْلِمُونَا وَلَایَتَهُمْ‏ وَ
مَوَدَّتَهُمْ‏ وَ یَعْرِضُوا عَلَیْنَا نُصْرَتَهُمْ‏"

یعنی این طواف را در زمان جاهلیت نیز بوده است . مردم فقط به این امر شده اند که ابتدا به طواف بیت بپردازند وسپس به نزد ما آمده وولایت ومحبت خود رااعلام ونصرت خود را به ما عرضه نمایند(1) .
برای این که این هدف ازحج به خوبی تبیین شود ؛لازم است که در ابتدا اهمیت محبت اهل بیت علیهم السلام در قرآن وسپس در روایات مشخص شودوسپس انواع محبت واثرات آن را توضیح داده ومتعاقبا به فایده عرضه محبت بپردازیم وپس از تبیین این مقدمات ،به این سوال اساسی پاسخ می دهیم که چرا هدف حج عرضه محبت به امام علیه السلام است وعرضه محبت ؛چه دستاورد هایی برای حاجی خواهد داشت .
نقش محبت درارتقاء زائر(از نظرقرآن ): 
خداوند متعال آیه مبارکه23شوری می فرماید : 
"قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی ومن یقترف حسنه نزد له فیها حسنی "یعنی ای پیامبر به مردم بگو که من برای رسالتم هیچ مزدی از شما نمی خواهم مگر مودت به نزدیکانم وهرکس که کار نیکی انجام دهد ،ما برنیکویی های او می افزاییم .
علت این که خداوند کریم ، محبت اهل بیت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله را برما واجب فرموده ، صرفا به جهت احترام به نزدیکان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نیست که ایشان فرزندان دیگر ی نیز داشته اند که این مودت واجب برای آن ها ذکر نشده است بلکه به این دلیل می باشد که اهل بیت علیهم السلام هدایت گران ما به سوی خداوند هستند لذا هرچه ارتباط ما با این بزرگان بیشتر باشد از هدایت بیشتری بهره مند خواهیم شد .خداوند متعال در سوره سبأآیه 47 می فرمایند:
"قُلْ ماسَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍفَهُوَلَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّعَلَى اللَّهِ َهُوَعَلى‏کُلِّشَیْ‏ءٍشَهیدٌ"
یعنی بگو آنچه که من به عنوان مزد از شما درخواست کردم نفعش به خود شما می رسد واجر من فقط بر خداوند است . به تعبیر دیگر درخواست محبت به اهل بیت برای انتفاع وسود بردن خود مردم است نه اهل بیت که آن بزرگواران با خدا هستند واحتیاجی به مردم ندارند. در واقع محبت اهل بیت علیهم السلام وسیله است برای نزدیک شدن مردم به خداوندمتعال که از این راه خودشان بهره مند خواهند شد . خداوند متعال در آیه 57- فرقان می فرمایند:
قُلْ ماأَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍإِلاَّمَنْ شاءَأَنْ یَتَّخِذَإِلى‏رَبِّهِ سَبیلا"ً"
.. یعنی من از شما بر رسالتم طلب مزدی نکردم مگر از کسی که می خواهد به سوی پروردگارش راهی اتخاذ نماید .در واقع ، محبت به اهل بیت راهی به سوی خداوند متعال است چرا که باعث ارتباط بیشتربااهل بیت علیه السلام شده نتیجتا کمالات آنان در محب جلوه کرده و صفات عالی آنان به دلیل محبت، در محب ایجاد می شود واز سوی دیگر محب سعی می کندبرای نزدیک شدن به محبوب ،اعمال و خصوصیاتی را که مطلوب او نیست از خود دورودفع کند. لذاستکه خداوند متعال درسوره ..از قول حضرت ابراهیم علیه السلام می فرماید : "فمن تبعنی فانه منی" یعنی هر کس که از من پیروی نماید او ازمن است لذا هرکس که تبعیت از اهل بیت علیه السلام ننماید،ازآنان حساب نمی شود وبالعکس کسی از روی محبت میخواهد از اهل بیت محسوب شود حتما در صدد پیروی کامل ازاین خانواده گرامی برمی آید .هم چنین در اثر ارتباط عاطفی با این خاندان ؛ مسائل معرفتی وشناختی رانیز ازآنان کسب می کند در نتیجه ازگمراهی مصون مانده وگرفتار عذاب الهی به دلیل گمراهی نمی شود .واین فرمایش نورانی امام باقر علیه السلام است که در توضیح آیه مورد بحث می فرمایند : قُلْ ماسَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍفَهُوَلَکُمْ یقول: أجرالمودّةالّتی أسألکم غیره،فهولکم تهتدون به وتنجون من عذاب یوم القیامة(3)
یعنی اجر مودتی که از شما خواستم برای خودتان است که به وسیله آن هدایت می شوید واز عذاب روز قیامت نجات پیدا می کنید . طبیعی است که وقتی ما وقتی دوست دار کسی باشیم که صاحب فکروعمل صحیحی باشد فکر وعمل او در ما جایگزین خواهد شد وما را از راه خطا باز خواهد داشت وبالعکس وقتی محب فرد باطلی شدیم افکار وعملکرد باطل او در ما رسوخ کرده ولذا مسیری جز به سوی آتش جهنم نخواهیم داشت . 
در ادامه آیه می فرماید :
"ومن یقترف حسنه نزد له فیها حسنا "
یعنی هرکس که حسنه ای کسب نماید ما حسناتش را زیاده می گردانیم ودر احادیث شیعه وسنی آمده است اقتراف حسنه یعنی مودت ما اهل بیت(4) به تعبیر دیگر اگر ما در مسیر محبت اهل بیت قدم برداریم توفیقات ما برای اعمال حسنه دیگر بیشتر شده ،نور محبت ائمه علیهم السلام ما را ازکارهای بد دور کرده ودر مسیر خیرات ثابت قدم تر ومصمم تر می نماید . در واقع حاجی با اعلام محبت واقعی به اهل بیت علیهم السلام اجر رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله را پرداخته وباعث می شود که به هدایت ونجات از عذاب الهی دست یابد وبعلاوه بر اساس آیه کریمه به علت محبت ؛خداوند توفیقات دیگروبزرگتری نیز به او ارزانی خواهد داشت .
نقش محبت در ارتقاء زائر (ازنظرروایات )
برای این که مطالب عرضه شده برای اهل تسنن هم کاربرد داشته باشد ،احادیث این بخش را همگی از کتب اهل سنت تقدیم می کنیم که اکثرا در کتاب بسیار ارزشمند احقاق الحق قاضی نورالله تستری جمع آوری شده اند .در اهمیت این کتاب همین بس که مرحوم آیه الله مرعش نجفی در باره آن می فرمایند من با تمام جستجوی فراوانی که داشتم کتابی را در کلام، مثل احقاق الحق نیافته ام که در دلائل روشن وقوی این قدر منحصر به فرد باشد .
1-در ذیل آیه فوق(23شوری) ، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرمایند : 
"کسی که بر محبت آل محمد بمیرد، شهید مرده است . وکسی که بر محبت آل محمد بمیرد، آمرزیده شده مرده است .آگاه باشید کسی که بر محبت آل محمد بمیرد، توبه کار مرده است .آگاه باشید کسی که بر محبت آل محمد بمیرد، مومنی باایمان کامل مرده است .کسی که بر محبت آل محمد بمیرد، ملک الموت وسپس نکیر ومنکر اورا بشارت به بهشت می دهند . آگاه باشید کسی که بر محبت آل محمد بمیرد ،به سوی بهشت می خرامد ،همانطور عروس به سمت خانه شوهر می رود . هرکس که برمحبت آل محمد بمیرد، از قبرش دو درب به بهشت باز می شود . هر کس که برمحبت آل محمد بمیرد، خداوند ملائکه رحمت را زائر قبرش قرار می دهد.هر کس که برمحبت اهل بیت بمیرد، بر سنت وجماعت مرده است .
هرکس که بر بغض آل محمد بمیرد، روز قیامت در حالی که روی پیشانیش نوشته : مایوس از رحمت خداوند ،می آید .هرکس که بر بغض آل محمد بمیرد ،کافرمرده است . هرکس که بربغض آل محمد بمیرد، رائحه بهشت را استشمام نمی کند .(5)ملاحظه می فرمایید نتیجه محبت اهل بیت ،ثواب شهادت ؛آمرزش گناهان ،ایمان کامل ؛بشارت گرفتن بر ورود به بهشت ؛دیدار ملائکه از او در قبر خواهد بود وبالعکس داشتن بغض آل محمد علیهم السلام باعث یاس از رحمت خدا وند ،کفر وعدم ورود به بهشت می گردد .لذا زائر باید باتقویت محبت خودبه اهل بیت به این آرمانها بسیار نزدیک تر شود .
در حدیث دیگری ابن عباس از حضرت سوال می کند که نزدیکان شما که خداوند مودت آن ها را بر ماواجب فرمودهچه کسانی هستند؟حضرت سه مرتبهمیفرمایند:" علی وفاطمه وفرزندانشان" (6).برطبق این حدیث ومشابه آن اولا محبت اهل بیت فقط یک توصیه اختیاری نیست بلکه وظیفه ای واجب برای همه مسلمانان است وثانیا منظور از قربی هر کسی که با پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نسبتی داشته باشد نیست .
2-پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله: آگاه باشید هر کس علی را دوست بدارد مرا دوست داشته وهر کس مرا دوست بدارد،خداوند متعال از او راضی است وهر کس خدا از او راضی باشد،با بهشت او راپاداش می دهد . آگاه باشید هر کس علی را دوست بدارد، نماز وروزه وعباداتش مورد قبول خداوند واقع می شود وخداوند دعایش را مستجاب می فرماید. هر کس که علی رادوست بدارد،ملائکه برایش استغفار می کنند ودر ب های بهشت براو باز می شود که از هر دری که بخواهد، بدون حساب وارد می شود . آگاه باشید هر که علی رادوست بدارد از دنیا خارج نمی شود مگرآنکه از حوض کوثر بنوشد واز درخت طوبی بخورد ومکان خود را در بهشت ببیند . آگاه باشید هرکس علی رادوست بدارد خداوند سکرات مرگ را براو آسان می فرماید وقبر اورا باغی از باغ های بهشت قرار می دهد . هر کس علی رادوست بدارد، خداوند ملک الموت را با مدارا بر او می فرستد وترس نکیر ومنکر را از او دفع می فرماید وقبرش رانورانی می فرماید ورویش را سپید می گرداند . هر کس علی را دوست بدارد خداوند از سایه های عرش که برای صدیقین وشهدا ست براو سایه می افکند واورا از آتش جهنم نجات می دهد وحسناتش راقبول کرده واز بدی هایش در می گذرد ودر بهشت رفیقِ حمزه سید الشهدا خواهد شد .آگاه باشید هر کس که علی رادوست بدارد خداوند ،حکمت را در قلبش می رویاند وبر زبانش حرف های خوب جاری می فرماید ودرب های رحمت را براومیگشاید وفرشته ای از زیر عرش به او ندا می دهد که عملت را از سر بگیر که خداوند تمام گناهان ترا آمرزید.آگاه باشید که هرکس علی را دوست بدارد بر سر اوتاج کرامت می گذارند ودر روز قیامت برایش پرونده ای باز نمی کنند وترازویی برای سنجش اعمالش نمی گذارند وباو می گویند بدون حساب وارد بهشت بشو .آگاه باشید که هر کس علی رادوست بدارد از (خطرات وترس ) حساب ومیزان وپل صراط در امان است وهر کس که بر حب آل محمد بمیرد ملائکه با او مصافحه می کنند وانبیاء اورا زیارت می کنند وخداوند تمام حاجاتشان را برآورده می فرماید وسپس پیامبر اکرم سه بار فرمودند هرکس که بر محبت آل محمد بمیرد من پیامبر کفیل او در بهشت هستم (7)
(3)حضرت هم چنان می فرمایند :دوستی با علی بن ابی طالب حسنه وکار نیکویی است که همه گناهان کوچکتر رامی خورد واز بین می بردهمان طور که آتش هیزم را می خورد (8)
4-ونیز می فرمایند :دوستی علی حسنه ای است که هیچ سیئه ای همراه آن ضرری به فرد نمی زند وبغض علی سیئه ای است که هیچ کار نیکی همراه آن فایده ای ندارد .(9)یعنی محبت به امیر المومنین آنقدرموثروکارساز است که باعث می شود که افراد گناهکار نهایتا توبه کنند ودر نتیجه از گناهان قبلی شان هیچ ضرری نبینند ویا این که خداوند به پاس دوستی امیر المومنین ع از گناهان کوچکشان که سیئه نامیده می شود ،بدون توبه هم در می گذرد .بالعکس اگر کسی عبادات جن وانس را داشته باشد ولی بغض امیرالمومنین راداشته باشد از عباداتش هیچ سودی نخواهد برد وبه صورت ، در جهنم خواهد افتاد .بدیهی است که حدیث فوق مجوزی برای انجام گناه نمی شود زیرا اولا بسیاری از گناهان باعث رفع ایمان و محبت اهل بیت می شود ولذا ازهمه گناهان باید ترسید وآنها ترک کرد که نکند اصل ایمانمان هم از بین برود وثانیا امام صادق علیه السلام فرموده اند که ماجز از برزخ برای شما شیعیان نمی ترسیم یعنی محبت اهل بیت علیهم السلام معلوم نیست که در برزخ برای همه کارگشا ونجات بخش کلی باشد اگر چه در قیامت با شفاعت اهل بیت علیهم السلام نجات خواهیم یافت .(10)
5--جناب ابوذر نقل می کند که در روز شوری امیر المومنین از آنان می پرسد "شما را به خدا سوگند آیا می دانید که پیامبر اکرم صلی الله علیه فرمود : ای پیامبر خدا ،خداوند ترا امر می کند که علی را دوست بداری وهر که علی رادوست می دارد نیز دوست بداری که خداوند علی وهر که اورا دوست بدارد ،دوست می دارد .(11)لذا اگرماوزائرین بخواهیم که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وخداوند ما رابیشتر دوست بدارند باید امیر المومنین علیه السلام رابیشتر دوست بداریم .
6-یامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرمایند : 
محبت علی ابن ابیطالب در قلب مومنی ثابت نشد مگر آنکه هنگامی که قدم او می لغزد ؛خداوند قدم اورا تثبیت می فرماید .(12)بنا براین حدیث شریف اگر بخواهیم پایمان در لغزش گاه ها نلغزد باید محبتمان را به اهل بیت زیاد تر کنیم 
7- امیر المومنین علیه السلام می فرمایند :"خوشا به حال کسی که محبت ما اهل بیت در قلب او رسوخ کرده باشدکه در این حال ایمان در قلب او محکم تر وثابت تر از کوه احددر مکانش می باشد .وکسی که مودت ما درقلبش نباشد ایمان درقلبش ذوب می شود همانطور که نمک درآب ذوب می شود(13)
پس به طور خلاصه محبت اهل بیت علیه السلام باعث آمرزش گناهان ،ورود بی حساب به بهشت ، قبولی عبادات ، استجابت دعاها ، استغفار ملائکه برای ما،آشامیدن از حوض کوثر، آسانی سکرات مرگ ،رفع ترس از نکیر ومنکر وقبولی حسنات ورود حکمت در قلب، برآورده شدن حاجات، نجات از بقیه سیئات ،محبت خداوند ، ثبات قدم در لغزش ها و... می گردد . بدیهی است که هرچه این محبت شدید تر باشد ،آثار فوق بیشترشده واین نعمت ها زود تر به فرد محب می رسد .
وقتی که محبت شدید شود دیگر محصور به قلب نمی ماند بلکه در عمل واعضاء وجوارح محب هم تاثیر گذار می شود واین محبت واقعی است که باعث ثواب های بزرگ فوق می شود . لدت بسیار بجاست که زائر بیت الهی برای این که آمادگی بیشتری برای استفاده از میهمانی الهی ببرد با تشدید محبت به اهل بیت علیهم السلام قبل از سفر حج زمینه را برای کسب نورانیت بیشتر در حج آماده کند .انشاء الله در جلوتر راهکار های افزایش محبت راتوضیح خواهیم داد .
درجه بندی محبت :
سوالی که در اینجا مطرح می گردد ،این است که آیا آن ثواب های با عظمت ،بامحبت های ناقص ما بدست می آید ؟
مردى خدمت امام صادق علیه السلام رسید، حضرت از او پرسیدند : از کدام قوم هستی ؟ عرض کرد: از دوستان و پیروان شما. ... فرمودند : تو از کدام دوستان مائى؟ مرد سکوت کرد.و «سدیر» گفت: مگر دوستان شما چند گروهند؟فرمود: سه طبقه، یک طبقه ما را به ظاهر دوست دارند نه در باطن، گروهى در باطن دوست دارند نه در ظاهر (دوستى خود را اظهار نکنند) و جمعى به ظاهر و باطن دوست دارند، اینان عالیترین طبقه‏اند و از آب گواراى شیرین نوشیده‏اند. تأویلهاى قرآن را دانسته، وقدرت تمیز حق را از باطل داشته ، و سبب سببها را شناخته‏اند، اینها زبده‏ترین گروهند، فقر و فاقه و انواع بلا سریعتر از اسب دونده بسوى آنها روان است، سختى و تنگدستى بر آنها هجوم برده، پریشان و گرفتار شده‏اند، برخى (به دست دشمن) مجروح و جمعى کشته گشته‏اند، در شهرهاى دور افتاده، پراکنده‏اند (که هر که حق گوید و به حق پاى‏بند باشد سرانجامى بهتر از این ندارد، اما) به برکت آنها خدا بیماران را شفا دهد، بینوایان را توانگر سازد، شما را نصرت دهد، باران برایتان فرستد، و روزیتان دهد، اینان در شماره اندکند، و در مرتبه و مقام به پیشگاه خدا بس بزرگ. طبقه دوم پست‏ترین طبقاتند، ما را به زبان دوست دارند اما به روش پادشاهان (اشرافى) زندگى کنند (سودپرست، دنیادوست و جاه‏طلبند و به مقتضاى همین خصلت) زبانشان با ماست و شمشیرشان بر ما (با زبان جمعى را راضى کنند و با عمل جمع دیگرى را) دسته سوم (که در متن اصلى دوم ذکر شده) طراز متوسطند، در نهان ما را دوست دارند اما (بر اثر محافظه‏کارى) محبت خود آشکار نکنند، به جان خودم، اگر اینان در باطن (راستى) دوستدار ما باشند (نشانشان این است که) روزه‏دار و شب بیدارند، آثار رهبانیت (و ترک دنیا) را در چهره‏شان توانى دید، و اهل تسلیم و طاعتند. مرد گفت: من شما را در نهان و آشکار هر دو دوست دارم. فرمود: این گروه نشانه‏هائى دارند که معرف آنهاست. گفت: چه نشانه‏هائى؟ فرمود: صفاتى چند، نخست آنکه توحید را چنان که باید شناخته‏اند، و علم توحید (و یکتاپرستى) را استوار ساخته‏اند، به خدا و صفاتش ایمان آورده‏اند، سپس حدود ایمان، حقایق، شرائط و تأویلهایش همه را فهمیده‏اند. ....(14)
مسلما همه ما از صمیم قلب مایلیم که جزو گروه سوم باشیم یعنی هم در ظاهر وهم در باطن دوستدار اهل بیت علیهم السلام باشیم که آنقدر مقامشان بالاست که خداوند به صدقه سر آنها بیماران راشفاداده وباران فروفرستاده وفقرا را توانگر می فرماید وبالعکس از کسانی که فقط با زبان اعلام محبت می کنند ولی حتی شمشیر به روی امام می کشند بیزاریم .
علائم محبتواقعی اهل بیت علیهم السلام 
محبت اهل بیت علیهم السلام صرفا به زبان یا قلب منحصر نمی شود در حدیث دیگری پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرمایند : 
"هر کسی که محبت اهل بیت روزیش شود خیر دنیا وآخرت به او رسیده وکسی تردید نکند او بهشتی خواهد بود . پس در محبت اهل بیت، بیست خصوصیت هست که ده تایش مربوط به دنیا وده تا مربوط به آخرت است . اما مشخصات حب اهل بیت در دنیا شامل زهد،حرص در عمل صالح ،ورع دردین ،رغبت در عبادت ،توبه قبل از مرگ ،نشاط در شب زنده داری ،یاس از آنچه در دست مردم است ،حفظ امر ونهی خداوند ،بغض نسبت به دنیا وسخاوت می باشد....".(15)
ودر حدیث دیگری پیامبر اکرم فرموده اند که بنده به مقام ایمان نمی رسد مگر این که من را از پدر ومادر خود بیشتر دوست بدارد وفرزندان مرا از فرزندان خود بیشتردوست بدارد (16)
افزایش محبت به اهل بیت علیهم السلام 
با توجه به اثرات عمیقی که محبت در فرد محب میگذارد همه ما منجمله زائرین محترم، باید کاری کنیم که اگر محبت در قلب ما رسوخ پیدا نکرده آن قدر محبت به اهل بیت در قلبمان افزایش دهیم که بر طبق فرمایش امیر المومنین علیه السلام ، به ایمانی زوال ناپذیر دست بیابیم. در نتیجه زائرین گرامی در اثر این ایمان زوال ناپذیر، در مقابل وساوس شیطانی برای ارتکاب گناه مقاومت کرده باعث حفظ نور حج در وجودشان می شوند .چون تا زمانی که حاجی مرتکب گناهی نشده باشد نورانیت حج در وجودش باقی می ماند وبا ارتکاب گناه نور حج از صورت او می رود .
راه های افزایش محبت به اهل بیت علیهم السلام 
از راه های افزایش محبت به اهل بیت علیهم السلام به طور فهرست وار عبارتند از :
اولا دانستن الطاف مادی ومعنوی آنان به کل عالم خلقت به خصوص شیعیانحتی در زمان غیبت امام علیه السلام 
ثانیا علم به کمالات آنها ،
ثالثا درخواست از خداوند برای افزایش محبت نسبت به آنان 
،رابعا برقراری ارتباط قلبی با آنان 
وخامسا آنچه که الان مورد بحث مان می باشد ابراز محبت به ائمه علیهم السلام است .
امام صادق علیه السلام می فرمایند : 
"اگرکسی را دوست می داری محبتت را به او اعلام کن که این باعث ثبوت وپایداری بیشتر محبت بین شما می شود"(17) 
فردی خدمت امام باقر علیه السلام رسیده وعرض می کند که من این مرد را دوست دارم حضرت به او می فرمایند این محبتت را به او اعلام کن که باعث بقای بیشتر مودت شده وبرای الفت بهتر است(18)
هدف حج: بر طبق فرمایش امام باقر علیه السلام که در اول مقاله عرض شد هدف ازتشرف به حج این است که زائر بعد از انجام مناسک؛از گناهان پاک شدهسپس خدمت امام علیهالسلام رسیده ومحبت ،ولایت ونصرت خود را به ایشان عرضه نماید . .طبیعی است که این عرضه ؛اولا یک نوع ابراز ادب به امام علیه السلام است ثانیا یک نحوه تشکر از امام است که به صدقه سر ایشان حج حاجی پذیرفته شده زیرا در صورت تشریف نداشتن امام علیه السلام حج حجاج پذیرفته نمی شود . (19)
ثالثا چون عرضه محبت باعث تثبیت بیشتر محبت می شود وبا توجه به اهمیت فوق العاده محبت واثرات آن ؛ این ابراز محبت باعث کسب فوائد متعدد محبت مثل تقویت ایمان وبهشتی شدن و....می شود.
رابعا وقتی کسی می خواهد محبت خود راعرضه کند ؛وقتی که کالای قابل عرضه ای نداشته باشد ؛شرمنده شده وسعی در افزایش آن ؛قبل از عرضه می نماید.
لذا نفس ابراز محبت ،انگیزه ای برای افزایش دوستی شده واین سبب می شود که زائر از قبل از حرکت ازوطن به سوی خانه خدا شرایط وآثار محبت را در خود ایجاد نماید تا اگر امام علیه السلام به زبان حال یاقال از او بپرسند که:
تو از کدام دوستان ما هستی ؟
جوابی قابل عرضه وآبرومندانه داشته باشد .به جای این که سر را به زیر انداخته با یک دنیا خجالت عرضه بدارد که آقا ما فقط به زبان شما را دوست داریم (که بعضی از اینان اگر لازم شود شمشیر هم بروی امام خواهندکشید ) با کمال افتخار عرض میکند که ما شمارا هم در ظاهر وهم در باطن دوست داریم ولذا آماده ایم در راه شما هر بلا وسختی به ما برسد وبه استقبال هرفقر وتنگدستی برویم .این زوار،در سایه محبت درونی وبرونی ،به بزرگترین مقامات نزد خداوند می رسند(الْأَعْظَمُونَ عِنْدَ اللَّهِ قَدْراً )و علم تاویل قران که مخصوص راسخون در علم است به آنها اعطا میشود وقدرت تمیز حق از باطل پیدا کرده (عَلِمُوا تَأْوِیلَ الْکِتَابِ‏ وَ فَصْلَ الْخِطَابِ ...)خداوند حکمت را در قلبشان می رویاند وبر زبانشان حرف های خوب جاری می فرمایدوبدون حساب وارد بهشت شده وبه جایی می رسند که انبیاآنهارا زیارت می کنند(حدیث 3)واین ها اهداف بسیار بزرگی است که حاجی درسایه محبت واقعی به امام معصوم بدان دست می یابد .
بنا براین حج ،مقدمه ای است برای ارتقاء سطح محبت نسبت به امام علیه السلام است که به این وسیله باعث ثبات ایمان در قلب حاجی می شود آن چنان که حتی محکم تر از کوه احد در جایگاهش بشود . 
یکی از سوال های حجاج این است که چگونه معنویت بدست آمده در حج را حفظ کنیم ؟
مسلما امتحانات واحتمال لغزش برای همگان وجود دارد منتها آنچه که باعث عدم لغزش می شود، بنا به فرمایش امیر المومنین علیه السلام ،ثابت شدن قدم فرد به وسیله خداوند در لغزش گاه ها ست که خداوند این تثبیت را برای محبین واقعی اهل بیت ایجاد می فرماید.بنا براین راه حفظ معنویت حج ؛کسب محبت واقعی اهل بیت ونتیجتا در مصون ماندن از لغزش ها با کمک خداوند متعال است .
در مرحله بعد ،پاسداری از نورانیت حج، با انجام اعمالی است که در ،حاجی را به خداوند نزدیک نماید که توفیق انجام این اعمال ؛ در سایه محبت به اهل بیت ایجاد می گردد (ومن یقترف حسنه نزد له فیها حسنا )
امام صادق علیه السلام حجاج را سه گروه می فرمایند: گروهی نصیبشان از حج فقط این است که درغیابشان اهل ومالشان حفظ می گردد گروه دوم گناهان گذشته شان آمرزیده وبه آنها گفته می شودکه عملتا ن را از سرگیرید که اکثریت حجاج این گونه اندیعنی اگر عمل خیر انجام دهند ثواب برده واگر عمل شر انجام دهند عقاب می شوند ولی گروه سوم که اقلیتی هستند برات بیزاری از جهنم به آنها داده شده(20)ودیگر مرتکب هیچ گناهی نمی شوند.! چگونه می توان به این مقام بالا رسید ؟
جز ارتباط عمیق با امام علیه السلام ودر پناهگاه محکم ایشان از شر وساوس شیطانی ونتیجه از گناه ها در امان ماندن ،راهی نیست .چون بنا به فرمایش امیرالمومنین علیه السلام ایمان در قلب اوبه دلیل محبت به اما م علیه السلام ازکوه احد محکم تراست وشیطان وتمام لشکریانش نمی توانند این کوه احد را ازجای تکان دهند ونیز خداوند به سبب وجود محبت ولیش درقلب او پایش را در لغزش گاه ها محکم کرده ومانع از سقوط او در دره گناه می شود . به علاوه همانطور که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند هر کسی که محبت(حد اکثری وواقعی)اهل بیت روزیش شود یقینا بهشتی خواهد بود . چرا که در سایه این محبت به صفات عالیه زهد،حرص در عمل صالح ،ورع دردین ،رغبت در عبادت ،توبه قبل از مرگ ،نشاط در شب زنده داری ،یاس از آنچه در دست مردم است وحفظ امر ونهی خداوند ،بغض نسبت به دنیا وسخاوت رسیده ولذا مرتکب هیچ گناهی نشده وجایی جز بهشت درانتظار او نخواهد بود .
آزمایش محبت 
باید بدانیم که فقط ادعای بر محبت کافی نیست چرا که اولا که اهل بیت خود میزان محبت مارا می دانند (21)و کسی را که ادعای زبانی داشته باشد ،از محبین واقعی تمیز می دهند وثانیا برای این که صدق مدعای ما ثابت شود ما را گاهی می آزمایندواز رفوزه شده هایمان ابراز تبری می فرمایند . کما این که حضرت زهرا سلام الله علیها در بستر بیماری به زنان مدینه فرمودند : من شب را صبح کردم درحالی که از دنیای شما بری واز مردانتان بیزارم زیرا کهتمامى مردان شما را امتحان و اختبار در دین و ایمان نمودم و در مودّت و محبّت‏ أهل‏ بیت‏ النّبوّه آزمودم، و از ایشان استمداد و استعانت در باب طلب حقّ خود فرمودم أصلا استشمام نصرت بلکه أثر اطاعت شریعت نبىّ الرّحمه از ایشان ملاحظه ننمودم.لهذا آنها را از پیش خود دور و خود را از رؤیت و مشاهدت مکاره ایشان بگوشه خانه خودمستورنمودم،....(22)دوران غیبت امام زمان علیه السلام هم آزمون بزرگی است که میزان محبت واقعی ما به ایشان از حالت انتظار ما ویاری رسانی به ایشان وزمینه ظهور را فراهم کردن ..معلوم می گردد که این بحث خود مجالی جداگانه ومفصل را می طلبد .اگر در این آزمون سربلند بیرون آمدیم آنگاه جزو دوستداران واقعی حضرت قرار گرفته واز تمامی نتایج بزرگ محبت برخوردار خواهیم شد . 

پی نوشت :
-------------------------
0(1) عَلیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنِ الْفُضَیْلِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَنَظَرَ إِلَى النَّاسِ یَطُوفُونَ حَوْلَ الْکَعْبَةِ فَقَالَ هَکَذَا کَانُوا یَطُوفُونَ فِی الْجَاهِلِیَّةِإِنَّمَا أُمِرُوا أَنْ یَطُوفُوا بِهَا ثُمَ‏ یَنْفِرُوا إِلَیْنَا فَیُعْلِمُونَا وَلَایَتَهُمْ‏ وَ مَوَدَّتَهُمْ‏ وَ یَعْرِضُوا عَلَیْنَا نُصْرَتَهُمْ‏
:الکافی (ط - الإسلامیة) / ج‏1 / 392 / باب أن الواجب على الناس بعد ما یقضون مناسکهم أن یأتوا الإمام فیسألونه عن معالم دینهم و یعلمونهم ولایتهم و مودتهم له ..... 
(2)احقاقالحقوازهاقالباطلج‏9 487 از تفسیر ثعلبی (مخطوط) ،ونیز العلامةابنالصباغالمالکیدر «الفصولالمهمة»ص 110 طالغرى‏
(3) روضةالکافی « ،عنأبیجعفر- علیهالسّلام- فیقولاللَّه- عزّوجل-: وَمَنْیَقْتَرِفْحَسَنَةًنَزِدْلَهُفِیهاحُسْناً»-: مَنْجاءَبِالْحَسَنَةِفَلَهُخَیْرٌمِنْهاتدخله الجنّة. وهوقولاللَّه- عزّوجلّ519.تفسیرکنزالدقائقوبحرالغرائب،ج‏10،ص: 
(4) احقاقالحقوازهاقالباطلج‏14 438 به نقل ازالحاکمالحسکانیدر «شواهدالتنزیل» (ج 2 ص 147 طبیروت
تعدادى از مصادر و منابع حدیثى اهل سنت در باره لزوم مودت اهل بیت:1- صحیح بخارى، ج 6 ص 29 2- تفسیر طبرى، ج 25 ص 14 و 15 3- مستدرک حاکم، ج 3 ص 172 4- تفسیر کشّاف، ج 3 ص 402 5- مقتل الحسین، ج 1 ص 1 و 75 6- جامع الاصول، ج 2 ص 415 7- تفسیر فخر رازى، ج 27 ص 166
(5)ؤ احقاقالحقوازهاقالباطلج‏9 487 الحدیثالثامنوالثمانونرواهجماعةمنأعلامالقوم: ..... ص : 486
لثعلبیفی «تفسیره» (مخطوط)
(6)احقاقالحقوازهاقالباطل،ج‏14،ص: 107از الحاکمالحسکانیدر «شواهدالتنزیل» (ج 1 ص 130 طالاعلمىببیروت)
(7)احقاقالحقوازهاقالباطلج‏21 320 به نقل از علامةشهابالدینأحمدبنعبداللّهالشیرازیالحسینیالشافعیدر «توضیحالدلائل» (ص 189 والنسخةمصورةمنمخطوطةمکتبةالملیبفارس)
(8)احقاقالحقوازهاقالباطلج‏21 به نقل از علامةمحمدبنمکرمالأنصاریفی «مختصرتاریخدمشق» (ج 17 ص 144 المصورمنإحدىمکاتباسلامبول) قال:وروىعنابنعباسأنهقال: قالرسولاللّهصلىاللّهعلیهوسلم: جبعلیابنأبیطالبیأکلالسیئاتکماتأکلالنارالحطب.
(9) احقاقالحقوازهاقالباطلج‏21 به نقل از العلامةالشیخحسامالدینالمردیالحنفیدر کتاب «آلمحمد» (ص 228 نسخةمکتبةالسیدالاشکورى) «مودةالقربى»بسندهعنمعاذ، [قال‏] صلىاللّهعلیهوسلم: حب علی حسنةلاتضرمعهاسیئة،وبغضهسیئةلاتنفعمعهاحسنة.
(10)تفسیر القمی ؛ ج‏2 ؛ ص94قَوْلُ الصَّادِقِ ع‏ وَ اللَّهِ مَا أَخَافُ عَلَیْکُمْ إِلَّا الْبَرْزَخَ‏- فَأَمَّا إِذَا صَارَ الْأَمْرُ إِلَیْنَا فَنَحْنُ أَوْلَى بِکُم‏ 
(11) احقاقالحقوازهاقالباطلج‏22 به نقل از علامةالشیخحسامالدینالمردیالحنفیدر «آلمحمد» (ص 349 والنسخةمصورةمنمکتبةالسیدالاشکورى) عنابىذررضیاللّهعنهقال: لماکانیومالشورىقالعلیلأهلالشورىأنشدکمباللّههلتعلمونأنجبرئیلقاللاسیفالاذوالفقارولافتىالاعلی؟قالوا: نعم. قال: وهلتعلمونأنالنبیصلىاللّهعلیهوسلمقال: انجبرئیلقال: یارسولاللّهاناللّهیأمرکأنتحبعلیاوتحبمنیحبه،فاناللّهیحبعلیاویحبمنیحبه‏
(12) احقاقالحقوازهاقالباطلج‏22 451 علامةالأدیباللغویابوهلالالحسنبنعبداللّهبنسهلالعسکریالمتوفىسنة 382 در «تصحیفاتالمحدثین» (ص 124 طبیروتسنة 1408) قال: عنابىجعفرمحمدبنعلىعن النبی قال: «ماثبتحبعلىفیقلبمؤمنفزلتقدمهالااثبتاللّهقدمه»
(13)کتاب سلیم بن قیس الهلالی ؛ ج‏2 ؛ ص830فَطُوبَى لِمَنْ رَسَخَ حُبُّنَا أَهْلَ‏ الْبَیْتِ‏ فِی قَلْبِهِ لِیَکُونَ الْإِیمَانُ أَثْبَتَ فِی قَلْبِهِ مِنْ جَبَلِ أُحُدٍ فِی مَکَانِهِ وَ مَنْ لَمْ تَصِرْ مَوَدَّتُنَا فِی قَلْبِهِ انْمَاثَ‏ الْإِیمَانُ فِی قَلْبِهِ کَانْمِیَاثِ‏ الْمِلْحِ فِی الْمَاء
(14)تحف العقول / ترجمه جنتى ؛ متن ؛ ص521 تحف العقول، النص، ص: 325 کلامه ع فی وصف المحبة لأهل البیت و التوحید و الإیمان و الإسلام و الکفر و الفسق‏ دَخَلَ عَلَیْهِ رَجُلٌ فَقَالَ ع لَهُ مِمَّنِ الرَّجُلُ فَقَالَ مِنْ مُحِبِّیکُمْ وَ مَوَالِیکُمْ فَقَالَ لَهُ جَعْفَرٌ ع لَا یُحِبُّ اللَّهَ عَبْدٌ حَتَّى یَتَوَلَّاهُ وَ لَا یَتَوَلَّاهُ حَتَّى یُوجِبَ لَهُ الْجَنَّةَ ثُمَّ قَالَ لَهُ مِنْ أَیِّ مُحِبِّینَا أَنْتَ فَسَکَتَ الرَّجُلُ فَقَالَ لَهُ سَدِیرٌ وَ کَمْ مُحِبُّوکُمْ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَقَالَ عَلَى ثَلَاثِ طَبَقَاتٍ طَبَقَةٌ أَحَبُّونَا فِی الْعَلَانِیَةِ وَ لَمْ یُحِبُّونَا فِی السِّرِّ وَ طَبَقَةٌ یُحِبُّونَا فِی السِّرِّ وَ لَمْ یُحِبُّونَا فِی الْعَلَانِیَةِ وَ طَبَقَةٌ یُحِبُّونَا فِی السِّرِّ وَ الْعَلَانِیَةِ هُمُ النَّمَطُ الْأَعْلَى‏ شَرِبُوا مِنَ الْعَذْبِ الْفُرَاتِ وَ عَلِمُوا تَأْوِیلَ الْکِتَابِ‏ وَ فَصْلَ الْخِطَابِ وَ سَبَبَ الْأَسْبَابِ فَهُمُ النَّمَطُ الْأَعْلَى الْفَقْرُ وَ الْفَاقَةُ وَ أَنْوَاعُ الْبَلَاءِ أَسْرَعُ إِلَیْهِمْ مِنْ رَکْضِ الْخَیْلِ‏ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا وَ فُتِنُوا فَمِنْ بَیْنِ مَجْرُوحٍ وَ مَذْبُوحٍ مُتَفَرِّقِینَ فِی کُلِّ بِلَادٍ قَاصِیَةٍ بِهِمْ یَشْفِی اللَّهُ السَّقِیمَ وَ یُغْنِی الْعَدِیمَ‏ وَ بِهِمْ تُنْصَرُونَ وَ بِهِمْ تُمْطَرُونَ وَ بِهِمْ تُرْزَقُونَ وَ هُمُ الْأَقَلُّونَ عَدَداً الْأَعْظَمُونَ عِنْدَ اللَّهِ قَدْراً وَ خَطَراً وَ الطَّبَقَةُ الثَّانِیَةُ النَّمَطُ الْأَسْفَلُ أَحَبُّونَا فِی الْعَلَانِیَةِ وَ سَارُوا بِسِیرَةِ الْمُلُوکِ فَأَلْسِنَتُهُمْ مَعَنَا وَ سُیُوفُهُمْ‏عَلَیْنَا وَ الطَّبَقَةُ الثَّالِثَةُ النَّمَطُ الْأَوْسَطُ أَحَبُّونَا فِی السِّرِّ وَ لَمْ یُحِبُّونَا فِی الْعَلَانِیَةِ وَ لَعَمْرِی‏ لَئِنْ کَانُوا أَحَبُّونَا فِی السِّرِّ دُونَ الْعَلَانِیَةِ فَهُمُ الصَّوَّامُونَ بِالنَّهَارِ الْقَوَّامُونَ بِاللَّیْلِ تَرَى أَثَرَ الرَّهْبَانِیَّةِ فِی وُجُوهِهِمْ أَهْلُ سِلْمٍ وَ انْقِیَادٍ قَالَ الرَّجُلُ فَأَنَا مِنْ مُحِبِّیکُمْ فِی السِّرِّ وَ الْعَلَانِیَةِ قَالَ جَعْفَرٌ ع إِنَّ لِمُحِبِّینَا فِی السِّرِّ وَ الْعَلَانِیَةِ علَامَاتٍ یُعْرَفُونَ بِهَا قَالَ الرَّجُلُ وَ مَا تِلْکَ الْعَلَامَاتُ قَالَ ع تِلْکَ خِلَالٌ أَوَّلُهَا أَنَّهُمْ عَرَفُوا التَّوْحِیدَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ وَ أَحْکَمُوا عِلْمَ تَوْحِیدِهِ وَ الْإِیمَانُ بَعْدَ ذَلِکَ بِمَا هُوَ وَ مَا صِفَتُهُ ثُمَّ عَلِمُوا حُدُودَ الْإِیمَانِ وَ حَقَائِقَهُ وَ شُرُوطَهُ وَ تَأْوِیلَهُ قَالَ سَدِیرٌ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا سَمِعْتُکَ تَصِفُ الْإِیمَانَ بِهَذِهِ الصِّفَةِ قَالَ نَعَمْ یَا سَدِیرُ لَیْسَ لِلسَّائِلِ أَنْ یَسْأَلَ عَنِ الْإِیمَانِ مَا هُوَ حَتَّى یَعْلَمَ الْإِیمَانَ بِمَنْ قَالَ سَدِیرٌ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنْ رَأَیْتَ أَنْ تُفَسِّرَ مَا قُلْتَ قَالَ الصَّادِقُ ع مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یَعْرِفُ اللَّهَ بِتَوَهُّمِ الْقُلُوبِ فَهُوَ مُشْرِکٌ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یَعْرِفُ اللَّهَ بِالاسْمِ دُونَ الْمَعْنَى فَقَدْ أَقَرَّ بِالطَّعْنِ لِأَنَّ الِاسْمَ مُحْدَثٌ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یَعْبُدُ الِاسْمَ وَ الْمَعْنَى فَقَدْ جَعَلَ مَعَ اللَّهِ شَرِیکاً وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یَعْبُدُ الْمَعْنَى بِالصِّفَةِ لَا بِالْإِدْرَاکِ فَقَدْ أَحَالَ عَلَى غَائِبٍ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یَعْبُدُ الصِّفَةَ وَ الْمَوْصُوفَ فَقَدْ أَبْطَلَ التَّوْحِیدَ لِأَنَّ الصِّفَةَ غَیْرُ الْمَوْصُوفِ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ یُضِیفُ الْمَوْصُوفَ إِلَى الصِّفَةِ فَقَدْ صَغَّرَ بِالْکَبِیرِ وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِقِیلَ لَهُ فَکَیْفَ سَبِیلُ التَّوْحِیدِ قَالَ ع بَابُ الْبَحْثِ مُمْکِنٌ وَ طَلَبُ الْمَخْرَجِ مَوْجُودٌ إِنَّ مَعْرِفَةَ عَیْنِ الشَّاهِدِ قَبْلَ صِفَتِهِ وَ مَعْرِفَةَ صِفَةِ الْغَائِبِ قَبْلَ عَیْنِهِ قِیلَ وَ کَیْفَ نَعْرِف‏ 
عَیْنَ الشَّاهِدِ قَبْلَ صِفَتِهِ قَالَ ع تَعْرِفُهُ وَ تَعْلَمُ عِلْمَهُ وَ تَعْرِفُ نَفْسَکَ بِهِ وَ لَا تَعْرِفُ نَفْسَکَ بِنَفْسِکَ مِنْ نَفْسِکَ وَ تَعْلَمُ أَنَّ مَا فِیهِ لَهُ وَ بِهِ کَمَا قَالُوا لِیُوسُفَ‏ إِنَّکَ لَأَنْتَ یُوسُفُ قالَ أَنَا یُوسُفُ وَ هذا أَخِی‏ فَعَرَفُوهُ بِهِ وَ لَمْ یَعْرِفُوهُ بِغَیْرِهِ وَ لَا أَثْبَتُوهُ مِنْ أَنْفُسِهِمْ بِتَوَهُّمِ الْقُلُوبِ أَ مَا تَرَى اللَّهَ یَقُولُ‏ ما کانَ لَکُمْ أَنْ تُنْبِتُوا شَجَرَها یَقُولُ لَیْسَ لَکُمْ أَنْ تَنْصِبُوا إِمَاماً-
مِنْ قِبَلِ أَنْفُسِکُمْ تُسَمُّونَهُ مُحِقّاً بِهَوَى أَنْفُسِکُمْ وَ إِرَادَتِکُمْ ثُمَّ قَالَ الصَّادِقُ ع ثَلَاثَةٌ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ‏ مَنْ أَنْبَتَ شَجَرَةً لَمْ یُنْبِتْهُ اللَّهُ یَعْنِی مَنْ نَصَبَ إِمَاماً لَمْ یَنْصِبْهُ اللَّهُ أَوْ جَحَدَ مَنْ نَصَبَهُ اللَّهُ وَ مَنْ زَعَمَ أَنَّ لِهَذَیْنِ سَهْماً فِی الْإِسْلَامِ وَ قَدْ قَالَ اللَّهُ‏ وَ رَبُّکَ یَخْلُقُ ما یَشاءُ وَ یَخْتارُ ما کانَ لَهُمُ الْخِیَرَةُ
(15)الخصال / ج‏2 / 515 / فی حب أهل البیت ع عشرون خصلة ..... ص : 515 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْفَضْلِ بْنِ زَیْدَوَیْهِ الْجَلَّابُ الْهَمَدَانِیُّ بِهَمَدَانَ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ عُمْرُوسٍ الْهَمْدَانِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ إِسْمَاعِیلَ عَنْ سَعِیدِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْأَوْزَاعِیِّ عَنْ یَحْیَى بْنِ أَبِی کَثِیرٍ عَنْ أَبِی سَلَمَةَ عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ رَزَقَهُ اللَّهُ حُبَّ الْأَئِمَّةِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی فَقَدْ أَصَابَ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ فَلَا یَشُکَّنَّ أَحَدٌ أَنَّهُ فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ فِی حُبِ‏أَهْلِ‏بَیْتِی‏ عشرون [عِشْرِینَ‏] خَصْلَةً َشْرٌمِنْهَا فِی الدُّنْیَا وَ عَشْرٌ مِنْهَا فِی الْآخِرَةِ أَمَّا الَّتِی فِی الدُّنْیَا فَالزُّهْدُ وَ الْحِرْصُ عَلَى الْعَمَلِ وَ الْوَرَعُ فِی الدِّینِ وَ الرَّغْبَةُ فِی الْعِبَادَةِ وَ التَّوْبَةُ قَبْلَ الْمَوْتِ وَ النَّشَاطُ فِی قِیَامِ اللَّیْلِ وَ الْیَأْسُ مِمَّا فِی أَیْدِی النَّاسِ وَ الْحِفْظُ لِأَمْرِ اللَّهِ وَ نَهْیِهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ التَّاسِعَةُ بُغْضُ الدُّنْیَا وَ الْعَاشِرَةُ السَّخَاءُ وَ أَمَّا الَّتِی فِی الْآخِرَةِ فَلَا یُنْشَرُ لَهُ دِیوَانٌ وَ لَا یُنْصَبُ لَهُ مِیزَانٌ وَ یُعْطَى‏ کِتابَهُ بِیَمِینِهِ‏ وَ یُکْتَبُ لَهُ بَرَاءَةٌ مِنَ النَّارِ وَ یَبْیَضُّ وَجْهُهُ وَ یُکْسَى مِنْ حُلَلِ الْجَنَّةِ وَ یَشْفَعُ فِی مِائَةٍ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ یَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِ بِالرَّحْمَةِ وَ یُتَوَّجُ مِنْ تِیجَانِ الْجَنَّةِ وَ الْعَاشِرَةُ یَدْخُلُ الْجَنَّةَ بِغَیْرِ حِسَابٍ فَطُوبَى لِمُحِبِّی أَهْلِ بَیْتِی.
(17) شرح الکافی-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندرانی)، ج‏11، ص: 92 عن أبی عبد اللّه علیه السّلام قال: إذا أحببت رجلا فأخبره بذلک فإنّه أثبت للمودّة بینکما.
(18)وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص54‏ أَنَّ رَجُلًا قَالَ لِأَبِی جَعْفَرٍ ع إِنِّی لَأُحِبُّ هَذَا الرَّجُلَ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع فَأَعْلِمْهُ‏ فَإِنَّهُ أَبْقَى لِلْمَوَدَّةِ وَ خَیْرٌ فِی الْأُلْفَةِ.
(19) الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی) / ترجمه و شرح غفارى ؛ ج‏2 ؛ص60

انتهای پیام/




» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *


نجف
کربلا
کربلا
کاظمین
حرم حضرت علی- نجف